Drogi Uczniu, nauka zdalna to czas, kiedy być może po raz pierwszy na taką skalę stałeś się samodzielny i odpowiedzialny za swoją edukację. Dotychczas po przekroczeniu drzwi szkoły dalsze kroki wyznaczały: plan lekcji, przygotowany przez nauczyciela konspekt zajęć,
a przede wszystkim czuwający nad procesem nauki nauczyciel. I choć plan zajęć nadal obowiązuje, a nauczyciel czuwa nad realizacją powierzonych zadań, to o tym jak, kiedy
i gdzie będą one realizowane, w dużo większym stopniu niż dotychczas decydujesz sam. Ma to zalety ale też wady. Bo to Ty decydujesz jak wygląda Twój dzień, kiedy pracujesz a kiedy odpoczywasz i to Ty walczysz z przypadłością zwaną „zwlekaniem”.

Czym charakteryzuje się „zwlekanie”:

 ▪ Niektórzy wolą zrobić dziś to co mają zadane na jutro, a inni zwlekają do ostatniej chwili i nic w tym złego jeśli ostatecznie realizują zadanie na czas.
 ▪ Czasami jednak zwlekanie z wykonaniem zadań prowadzi do nagromadzenia się „rzeczy do zrobienia”, termin oddania prac zbliża się a lista zadań wydłuża. Taka presja czasu powoduje stres. A stres nie sprzyja rozwiązywaniu problemów.
▪ Jak więc uniknąć tego stresu i niepotrzebnych zaległości?

TECHNIKI ZWALCZANIA „ZWLEKANIA”

TECHNIKA SŁONIA

Jak zjeść słonia? Kawałek po kawałku, przecież nie zjesz go w całości.

A więc krok po kroku:

▪ Podziel go na konkretne dania. A w odniesieniu do naszej pracy- na etapy. Rozłóż w czasie to co masz do zrobienia, nie oszukuj się, że zrobisz wszystko na raz.

▪ Przygotuj sztućce. Narzędzia służące do pracy muszą być sprawne. Nie ma nic gorszego niż zawieszający się komputer, zagubiona książka, której akurat potrzebujesz, czy brak potrzebnych plików.

▪ Nie jedz dwóch słoni na raz. Co za dużo to niezdrowo. Nie bierz sobie na głowę dwóch potężnych tematów. Jeśli masz dużo zaległości, pamiętaj lepiej oddać jedną pracę teraz a inne później, niż żadnej w terminie (na zasadzie wszystkie zacząłem ale żadnej nie skończyłem).

▪ Podziel się swoim słoniem. Mamy tendencję do traktowania naszych problemów jako czegoś wstydliwego. No bo to wstyd, że się z czymś spóźniliśmy… Trudno, stało się, teraz poproś kogoś o pomoc. Najlepiej kogoś kto jest w stanie realnie ci pomóc.

 ▪ Nie odkładaj jedzenia na jutro. Jutro będzie czekała na ciebie podwójna porcja. Taka psychiczna presja odbierze ci całkowicie chęć działania.

▪ Nie przeceniaj swoich możliwości. Nie rzucaj się nagle na wszystkie zadania dodatkowe. Zacznij od tego co zrobić musisz i zrób to adekwatnie do swoich możliwości. Fajnie, że koledzy robią prezentacje w PowerPoint, ale może ty tym razem przygotuj standardowy referat w Word. Będzie szybciej, zaoszczędzisz czas na nadrobienie innych zaległości.

▪ Zacznij od najpaskudniejszego kawałka słonia. Jeśli przełkniesz to czego najbardziej się obawiasz, cała reszta pójdzie już z górki. Czyli zacznij od tego co wydaje ci się „najgorsze”.

TECHNIKA POMODORO

Technika ta skupia się na dwóch aspektach- rozpoczęciu i zakończeniu. Wielu
z nas nie zaczyna robić rzeczy, bo nawet nie wie, kiedy będzie ich koniec i jak on będzie wyglądał. Istotą tej techniki jest to aby nie myśleć o końcu zadania, nie stawiać sobie celów
a po prostu przystąpić do realizacji zadania.

A więc krok po kroku:

▪ Wybierz jedną rzecz nad którą będziesz pracować.

▪ Najlepiej ją zapisz. To wzmacnia motywację do jej wykonania.

▪ Ustaw stoper na 25 minut. Twoim celem jest teraz to 25 minut, a nie finał zadania. Nie ważne ile zrobisz i co.

▪ Wyeliminuj wszystkie rozpraszacze. Wyłącz telefon , Internet (jeśli akurat
z niego nie korzystasz), odetnij się od osób, które mogą ci przeszkadzać. Jeśli ktoś jednak zakłóci ci pracę, zapisz to na kartce, wrócisz do tego później.

▪ Pracuj 25 minut nad jedną rzeczą i zrób sobie po tym 5 minut przerwy. W tym czasie możesz skupić się na tym co ci przerwało pracę. Np. jeśli to był sms, to teraz jest czas aby odpisać.

 ▪ Jeśli powtórzysz ten proces cztery razy, co zajmie ci 120 minut, z czego 100 minut przepracujesz, na pewno będziesz widział efekty a nie powinieneś czuć większego zmęczenia.

▪ A na koniec nagroda- przez godzinę robisz co tylko chcesz.

Cenna wskazówka ! Jeśli 25 minut wydaje ci się zbyt długim odcinkiem czasu, zacznij od pracy w etapach np. 15- minutowych. Lepiej przepracować sumiennie 15 minut, w pełnym skupieniu i bez rozpraszaczy, niż pracować przez godzinę jedząc obiad, odpisując na smsy
i w rezultacie trzymając w ręku ciągle czystą, niezapisaną kartkę.

TECHNIKA AFRYKAŃSKA

▪ Odkładanie rzeczy na później sprawia, że czujemy się źle. Często wraz
ze zwlekaniem towarzyszy nam apatia, niechęć, znudzenie, bardzo zły nastrój. Jeśli dodamy do tego lęk połączony z naszymi niezrealizowanymi ambicjami- mamy naprawdę spory „supeł w naszej głowie”. Technika afrykańska to przecięcie tego supła. Jak? Przez aktywność fizyczną.

▪ Rezultatem zwlekania jest właśnie to uczucie niemocy, paraliżu, apatii i lęku. Każdy z tych rezultatów odchodzi w momencie, gdy nasze ciało generuje hormony związane z wysiłkiem fizycznym, aktywnością dopaminy i endorfin. Co więcej, aktywne ciało, to sposób na bardzo skupiony umysł, świeży, zasilony nową energią, gotowy do skupienia się.

▪ A więc, spędź przerwę od pracy aktywnie. Wyjdź na dwór, na spacer, poćwicz na świeżym powietrzu. Nie rezygnuj z aktywności tylko dlatego, że wydaje ci się, że nie masz na to czasu.

ORGANIZACJA DNIA/PRACY
czyli jak już wstałem z miejsca to co dalej…

          Techniki na radzenie sobie z chęcią odwlekania są ściśle związane z organizacją naszej pracy w ogóle. Bo nie wystarczy zwalczyć tą chęć i zabrać się za pracę, ale aby była ona efektywna, warto pamiętać o zasadach, które nam uporządkują działania i sprawią, że będą one bardziej skuteczne:

▪ Przygotuj stałe miejsce pracy. Skuteczna nauka wymaga stałego miejsca pracy. Zadbaj, aby miejsce to było uporządkowane, przewietrzone i dobrze oświetlone. Ważne aby było ci wygodnie, za małe biurko, niewygodne krzesło może znacznie utrudnić pracę a i zniechęcić do niej.

▪ Zapewnij ciszę i spokój. Omówiliśmy to już przy okazji „Techniki Pomodoro”. Jednak nawet jeśli nie masz problemów ze zwlekaniem to czynniki rozpraszające oddziałują na ciebie w takim samym stopniu. Wyłącz telewizor, radio, telefon. Pamiętaj, że korzystanie z tych urządzeń może być np. nagrodą za ciężką pracę.

▪ Pamiętaj o przerwach. Dobierz czas przerwy do swoich potrzeb. Jednak nie mogą one być zbyt długie. Zbyt długa przerwa zwiększa szanse na to, że nie wrócisz już do pracy. Ogranicz się do 5-15 minut. Rób przerwy po większej partii materiału lub po wykonaniu ćwiczeń
z danego przedmiotu. Chyba, że pracujesz z wykorzystaniem „Techniki Pomodoro”, wtedy trzymasz się kroków omówionych wcześniej.

▪ Stwórz plan. Plan jest bardzo ważny, aby nie pogubić się w realizacji zadań do wykonania. Skreślanie zadań z listy po ich wykonaniu jest bardzo dobrym motywatorem do podejmowania kolejnych. Przetestowałam, działa ;-)

Metoda organizacji „KWADRAT PRIORYTETÓW”

▪ Zdradzę Ci teraz moją ulubioną metodę organizacji pracy. Jest to „Kwadrat priorytetów”. Pozwala on na rozpisanie zadań do wykonania z podziałem na cztery kategorie:

  1. Zadania ważne i pilne .
  2. Zadania mniej ważne ale pilne.
  3. Zadania ważne ale mniej pilne.
  4. Zadania mniej ważne i mniej pilne.

Realizujemy zadania w takiej właśnie kolejności- od 1 do 4.

1. Ważne i pilne - To te zadania, które musisz zrobić na jutro lub nawet dzisiaj, ewentualnie na za kilka dni ale ich zrobienie wymaga czasu i musisz zacząć odpowiednio wcześnie. - Są one ważne ponieważ ich niewykonanie na czas będzie miało negatywny skutek np. zła ocena.

2. Mniej ważne ale pilne. - To te zadania, których termin wykonania jest bliski ale… - Konsekwencje ich niewykonania nie są aż tak znaczące lub są to np. jakieś aktywności dodatkowe, dla chętnych itp..

3. Ważne ale mniej pilne. - To te zadania, które musisz zrobić ale… - Masz na nie dużo czasu, np. termin mija za kilka dni/tygodni.

 4. Mniej ważne i mniej pilne. - To te zadania, które robisz w ostatniej kolejności, jak już zrealizujesz wszystkie ważniejsze
i pilniejsze. - Są to zadania, których niewykonanie nie grozi negatywnymi konsekwencjami. Zazwyczaj są to cele, które wyznaczamy sobie sami.

PRZYKŁAD

1. Ważne i pilne. - Uczę się dzisiaj na poprawkę sprawdzianu z matematyki, którą mam jutro. Muszę to zaliczyć bo dostałam jedynkę.

2. Mniej ważne ale pilne. - Mam też jutro kartkówkę z biologii. Uważałam na lekcjach, raczej nie będzie problemu, więc zacznę uczyć się dopiero jak przygotuję się na poprawkę z matematyki. Ale koniecznie muszę zajrzeć do tego jeszcze dzisiaj. - Jutro mija też termin oddania prac dla chętnych
z plastyki. Zrobię to jak uporam się
z matematyką i biologią (jeśli starczy mi czasu, jeśli nie to trudno).

3. Ważne ale mniej pilne. - Za tydzień mam sprawdzian z geografii. To ważny sprawdzian, z całego semestru. Muszę się uczyć, ale mam na to aż 7 dni, rozłożę materiał na partie.

4. Mniej ważne i mniej pilne. - Podjęłam wyzwanie- przeczytać w tym roku szkolnym przynajmniej 10 książek oprócz lektur. Zajmę się tym jak tylko uporam się z wszystkimi obowiązkami, które są ważniejsze i pilniejsze.

Metoda „KWADRAT PRIORYTETÓW” …

▪ Jest bardzo przydatna, pozwala zebrać w jednym miejscu wszystkie zadania, które czekają na realizację i uszeregować je wstępnie w kolejności. ▪ Kluczem do sukcesu w pracy tą metodą organizacji czasu i pracy jest umiejętność określenia, które zadania są ważne i pilne. Nie może to być tylko nasza subiektywna ocena. Należy wziąć pod uwagę ewentualne konsekwencje… ... a do ręki kalendarz.

Owocnej pracy podczas nauki zdalnej!